يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۷۴۱
تاریخ انتشار : ۵۳ : ۱۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۰

« علی عامل هاشمی»  می‌گوید اگر از تئاتر به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگسازی یک کشور حمایت نشود، جامعه آسیب می‌بیند.

علی عامل هاشمی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر در گفتگو با پایگاه خبری دیباچه درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در این روزها اظهار کرد: این روزها نمایش «خانواده آقای هاشمی» را روی صحنه تماشاخانه سنگلج دارم. همچنین مشغول نگارش یک نمایشنامه هستم که احتمالا اجرای آن به بعد از ماه محرم و صفر موکول می‌شود.

او با اشاره به اینکه مجموعه «سیاوش» که چندی پیش پخش آن از نماوا به پایان رسید آخرین کار تصویرش بود، بیان کرد: صحبت‌هایی درباره ساخت فصل دوم این مجموعه شده است که اگرچه زمان تولید آن مشخص نیست اما مهدی یاری تهیه‌کننده قصد دارد به زودی فصل دوم «سیاوش» را تولید کنند و من برای حضور در ادامه این پروژه آماده هستم.

بازیگر «سیاوش» درباره حضور در این مجموعه و همکاری با سروش محمدزاده به عنوان کارگردان مطرح کرد: من و سروش محمدزاده همشهری و از قدیم با هم دوست هستیم باید بگویم همکاری با ایشان باعث افتخار من است. همچنین با میلاد کی‌مرام در نمایش «عروس مردگان» همکاری داشتم و با ایشان آشنا بودم. درباره برادران یاری نیز که مجری طرح و تهیه‌کننده این کار بودند باید بگویم بسیار محترم و خوب هستند که تماما هوای گروه را داشتند.

عامل هاشمی در ادامه درباره نمایش «خانواده آقای هاشمی» که این روزها در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است، تصریح کرد: تئاتر خانه من است و من این هنر را از هر گونه نمایشی دیگری که وجود دارد، بیشتر دوست دارم چراکه در تئاتر رشد کرده و از خود تئاتر و اساتید آن زندگی کردن را یاد گرفته‌ام.

او افزود: در این یک سال و نیم اخیر که کرونا مشکلاتی را به وجود آورده و بر اهالی تئاتر بسیار سخت گذشته است، دائما به این موضوع فکر می‌کردم که چه اتفاقی قرار است رخ بدهد، نکند سالن‌ها دیگر باز نشوند و مردم تئاتر را فراموش کنند، افراد ارزشمند و بزرگی که تنها در تئاتر فعالیت می‌کنند، این روزها را چگونه می‌گذارنند و...

نویسنده «خانواده آقای هاشمی» با اشاره به بازگشایی تئاتر پیش از سال 99 گفت: زمانی که خبر بازگشایی تئاتر را شنیدم با خود گفتم الان وقتش است. متن «خانواده آقای هاشمی» محصول دوران کروناست و زمانی که در قرنطینه کرونایی بودیم شروع به نگارش کردم البته آن زمان نمی‌دانستم چه زمان قرار است این تئاتر روی صحنه برود.

« عامل هاشمی »  درباره ایده شکل‌گیری این نمایش توضیح داد: ایده «خانواده آقای هاشمی» از خانواده خود من می‌آید پدر من در استان خراسان رضوی تئاتر کار می‌کرد و با مرحوم محمد مطیع و... هم‌دوره بود البته هنوز که هنوز است با وجود بازنشستگی در صداوسیمای این استان یعنی تلویزیون و رادیو مشغول است از سوی دیگر من، هادی و هدایت از دوران بچگی این هنر را دوست داشتیم یعنی تفریح کودکی ما بازسازی فیلم‌هایی بود که تماشا می‌کردیم و در نهایت وارد این حوزه شدیم.

او ادامه داد: داستان این نمایش درباره خانواده‌ای است که یک سال از فوت مادرشان می‌گذرد. نیمی از این خانواده در کار تعزیه‌خوانی هستند و نیمی دیگر در کار نمایش‌های شادی‌آور ایرانی و از این راه گذران زندگی می‌کنند. پیش از این پدر این خانواده فوت کرده و حالا هم که یک سال از درگذشت مادرشان می‌گذرد، ماجراهایی برای آنان رخ می‌دهد و...البته این نمایش هم گوشه چشمی دارد به ماجراهای خانواده آقای هاشمی، خانواده‌ای کازرونی که ماجراهای آن را در کتاب اجتماعی دوره مدرسه‌مان داشتیم و هم اشاره‌هایی به خانواده برادران هاشمی (هنرمندان تئاتر ایران) دارد، چرا که این نمایش را به صورت خانوادگی روی صحنه می‌برند.

به گفته کارگردان «خانواده آقای هاشمی»، این نمایش قرار بود ابتدای اردیبهشت ماه روی صحنه برود اما در نهایت 20 خردادماه اجرای آن آغاز شد معمولا یک دوره اجرا بین 28 تا 30 شب است اما باتوجه به استقبال مخاطبان ممکن است این نمایش تمدید شود.

« عامل هاشمی »  درباره بازیگران این نمایش عنوان کرد: بازیگران در این نمایش بر اساس توانایی‌هایشان انتخاب شدند چراکه زمان زیادی برای تمرین در اختیار نداشتیم و نمی‌توانستیم در خدمت عزیزانی باشیم که مبتدی هستند و به سراغ کسانی رفتیم که در کار خود تبحر داشته و بلدِکار باشند. اکثر بازیگران این نمایش کار تصویر نیز انجام داده‌اند و در کار خود چهره و در تئاتر شناخته شده هستند به عنوان مثال مسعود حجازی مهر یک تعزیه‌خوان قدیمی است که در کار ما حضور دارد و سینا رازقی و هادی عامل برادر من نوروز 1400 در سریال «نوروز رنگی» که از شبکه پنج سیما پخش شد، بازی داشته‌اند.

او درباره بهره بردن از بازیگران چهره در نمایش گفت: بازیگر چهره داریم تا چهره اگر بازیگر چهره منظورمان نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، امیر جعفری، محسن تنابنده و... است، بهره بردن از آن‌ها اتفاق عجیب و غریبی نیست چراکه اینها برآمده از تئاتر و این روزها دلتنگ تئاتر هستند اما اگر منظورمان این است که از بازیگران چهره تصویر در تئاتر بهره ببریم باید بگویم من با این اتفاق مخالف نیستم چراکه معتقدم مردم به هر شکلی تئاتر ببینند، به نفع جامعه است و این به فرهنگسازی نیز کمک می‌کند.

نویسنده «خانواده آقای هاشمی» درباره حمایت سالن‌ها و تماشاخانه‌ها از گروه‌های تئاتری که روی صحنه می‌روند، اظهار کرد: تماشاخانه سنگلج که ما نمایشمان را در آن اجرا می‌کنیم، قدیمی‌ترین تماشاخانه فعال تهران و مامن نمایش ملی ماست و اجراهای شاخص در این تماشاخانه اتفاق افتاده و می‌افتد و برای من اتفاق خوشایند و جذابی است که نمایش خود را در سنگلج روی صحنه برده‌ام.

« عامل هاشمی »  افزود: یک کمک هزینه دولتی برای تئاترها وجود دارد که انجمن نمایش آن را تصویب می‌کند و با گروه‌های مختلف در میان می‌گذارد. همچنین مدیریت تماشاخانه، انجمن نمایش و مرکز هنرهای نمایشی از ما حمایت کردند تا این نمایش به اجرا برسد چراکه ما شرایط اینکه روی صحنه برویم و درآمدی نداشته باشیم و یا بخواهیم از جیب خود خرج کنیم تا روی صحنه باشیم، مقدور نبود و در حقیقت برای هیچ کس مقدور نیست. حمایت‌ها به اندازه و شکل خود صورت گرفته است.

او با بیان اینکه تئاتر به ویژه در حال حاضر که سالن‌ها با نصف ظرفیت اجرا می‌روند دوباره باید جان بگیرد، بیان کرد: در حال حاضر درآمد سالن‌ها نیز به دلیل رعایت پروتکل‌ها به نصف رسیده است البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که زور نهادها برای حمایت تا کجاست و بودجه در نظر گرفته شده برای تئاتر چه قدر است؟ در حقیقت در سطح کلان چه قدر بودجه برای فرهنگ در نظر گرفته شده است؟

بازیگر «کامیون» تاکید کرد: مسئولان می‌دانند که تئاتر بیشتر از بودجه تعیین شده هزینه دارد و باید بیشتر به آن بها داده شود. سینما و تئاتر در دوران کرونا همزمان با هم باز و بسته می‌شوند اما در حال حاضر شرایط سینما اسفناک و دردناک است در حالیکه تئاتر بالاخره مخاطب خود را دارد، حمایت مردم از این هنر زودتر صورت گرفت و مخاطبان دلشان برای آن بیشتر تنگ شده است. مردم در زمان تعطیلی سینما با شبکه نمایش خانگی رفع دلتنگی می‌کردند و من فکر می‌کنم در حال حاضر استقبال مردم از تئاتر بیشتر سینماست.

« عامل هاشمی  » ادامه داد: البته این سوال پیش می‌آید که توجه به تئاتر که مردم آن را بسیار دوست دارند و در سبد فرهنگی‌شان جای دارد، در سطح کلان به چه صورت است و چه قدر به آن بها داده می‌شود؟ در همین بحث واکسیناسیون هنرمندان این موضوع مطرح بود که گروه‌هایی که در این شرایط قصد دارند روی صحنه بروند، واکسن بزنند چراکه اگر یک نفر به کرونا مبتلا شود کار مدتی تعطیل می‌شود و ضرر مالی به همراه دارد اما این اتفاق نیفتاد حتی در زمان کارآزمایی واکسن کووایران برکت نیز درخواست دادیم که در این مرحله شرکت کنیم اما نشد. در حقیقت در سطح کلان این ماجرا وجود دارد که ما آدم‌های مهمی نیستیم.

به گفته او ، اگر از تئاتر به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگسازی یک کشور حمایت نشود، جامعه آسیب می‌بیند البته جا دارد از کسانی که دغدغه تئاتر دارند و از آن حمایت می‌کنند، تشکر کرد.

بازیگر «سرباز» در پایان در پاسخ به این پرسش که «خانواده آقای هاشمی» چه حرفی برای مخاطبان خود دارد، عنوان کرد: انتقاد کردن از وضعیت موجود به زبان کمدی در این نمایش وجود دارد همچنین مخاطبان به ما می‌گویند بعد از مدت‌ها توانستیم مشکلات خود را فراموش کنیم و لحظاتی را بخندیم. البته این صرفا به دلیل کمدی بودن کار نیست و قصه‌ای در این نمایش وجود دارد که مخاطبان از آن لذت می‌برند. «خانواده آقای هاشمی» برای مخاطبان خاص هم حرفی برای گفتن دارد و آن هم پرداختن به جریان نمایش تئاتر است. 

این نمایش نوشته و کار « علی عامل‌هاشمی »  است و هادی عامل‌هاشمی، دیگر برادر هاشمی، به عنوان تهیه‌کننده و مشاور کارگردان، برادر جوان‌تر خود را در اجرای این اثر همراهی می‌کند.

نمایش کمدی «خانواده آقای هاشمی» با بازی مسعود حجازی‌مهر، هادی عامل‌هاشمی، فهیمه باروتچی، علی عامل‌هاشمی، بهادر اورعی، سینا رازقی، سالار دریاموج، فرشته قاسم‌پور و یاسمن رضازاده روی صحنه می‌رود.

این نمایش هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۱۵ دقیقه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.

گفت  و گو از  : سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

برچسب ها: علی عامل هاشمی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳